Marts 2016
Artbeat Prisen 2016 gik til Anders Morgenthaler, Særprisen til Matteo Renzi og Talentprisen til Forlaget Gladiator
Danmarks kulturformidlingspris, Artbeat Prisen, blev torsdag den 17. marts 2016 uddelt for fjerde gang. Prisen er sat i verden af Have Kommunikation i samarbejde med Spar Nord Fonden og hylder det bedste indenfor dansk kulturformidling. Den går til et projekt eller en aktør inden for kulturlivet, som har kombineret det kunstnerisk nyskabende med det formidlingsmæssigt fremsynede.
Vinder af Artbeat Prisen 2016 blev Anders Morgenthaler. Københavns Kultur- og Fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen overrakte prisen ved prisshowet, som blev afholdt på Teatret ved Sorte Hest. Juryen uddelte desuden Særprisen, der gik til den italienske premierminister Matteo Renzi og Talentprisen, der gik til Forlaget Gladiator.
Nedenfor kan du læse juryens begrundelser.
Vinder af Artbeat Prisen 2016: Anders Morgenthaler
Anders Morgenthaler har med sine tegninger, bøger, tv-udsendelser, film og ikke mindst Den Grønne Friskole demonstreret, at han er en mand med mange talenter. Men det handler ikke kun om det han skaber, men også om hans evne til at formidle dette på en vifte af platforme, der både tæller de traditionelle og de helt nye og digitale. Samtidig har han markeret sig som en markant samfundsdebattør, der bidrager til at sætte dagsordenen for, hvordan kunstnere i praksis kan gøre en reel forskel.
Vinder af Særprisen 2016: Matteo Renzi
Som ingen anden statsleder har Matteo Renzi både forstået og givet udtryk for den nødvendige rolle, som kunst og kultur bør spille i et moderne samfund. Han er personificeringen af progressiv kulturpolitik, og Renzi has formået at positionere kunst og kultur lige præcis dér, hvor den politisk bør høre til. Hans entusiasme og engagement spiller en afgørende rolle i forhold til at forme opinionsdannelsen omkring kulturens rolle over hele Europa, og ved at foreslå at benytte 1 milliard euro på kulturprogrammer, har han sat et imponerende eksempel, som andre verdensledere bør være ivrige efter at følge.
Vinder af Talentprisen 2016: Forlaget Gladiator
Forlaget Gladiator er ikke det største, vi har herhjemme. Men til gengæld er det et af de mest innovative. De går til arbejdet ud fra en vision om at skabe et partnerskab mellem forlag og forfatter, og de bidrager aktivt til udviklingen af nye talenter. De formidler litteratur på nye måder via læsegrupper i virksomheder og organisationer, og dermed når de ud til helt nye målgrupper. Derudover har de med deres magasin, Texas Longhorn – i bedste ugebladsformat og -layout og med et oplag på 12.000 – også formået at sætte helt nye standarder på magasinfronten.
Se mere på Artbeat Prisens hjemmeside.
Fotograf: Kasper Christiansen // www.kasper-christiansen.com
Det sker
Have Kommunikation, København, flytter pr. 1. maj 2016 til nye spændende lokaler. Vi glæder os meget til at indtage de nyistandsatte kontorlokaler på Hillerødgade, der ligger lige på grænsen mellem Frederiksberg og Nørrebro. Vi inviterer til housewarming i august! Nærmere info følger.
Vi har valgt at udleje en del af lejemålet, hvor det er vores hensigt at få skabt et kreativt arbejdsmiljø baseret på videndeling og samarbejde. Hvis du eller nogle i dit netværk ønsker at være en del heraf, så har vi et enkelt kontorlokale tilbage. Det er på 19 kvm, hvor der følger 53 kvm fællesarealer med fælles workspace, tekøkken og adgang til stor tagterrasse.
Skriv en mail til Johanne Asingh // johanne@have.dk // for mere info. Og del gerne i dit netværk.
Jeg deltager i konferencen Forum D'Avignon i Bordeaux sammen med Kulturminister Bertel Haarder i slutningen af marts. På konferencen skal jeg holde oplæg om partnerskaber mellem kultur- og erhvervslivet med udgangpunkt i min nyeste bog Den Nye Guldalder - kunsten som vækstmotor.
Kort om bogen
Det danske kulturliv står foran en ny guldalder. I hvert fald hvis kulturaktørerne og erhvervslivet begynder at indgå nye, kreative partnerskaber, som kommer begge parter til gavn. Det fastslår Christian Have i denne bog, som rummer konkrete anvisninger til, hvordan sådanne partnerskaber bør fungere – og talrige cases, der allerede har tegnet et klart billede af, at Corporate Cultural Responsibility er en mulig løsning på kulturlivets finansieringsproblemer og en motor for vækst i erhvervslivet.
Vejl. pris: 169 kr. Forlaget Underskoven. Bogen er udkommet som fysisk bog og ebog. Såfremt du ønsker et eksemplar eller flere af den fysiske bog, kan du kontakte Johanne Asingh på mail (johanne@have.dk) eller mobil (27205542).
Danmark har brug for et kulturinstitut
I en kronik i Berlingske den 10. marts 2016 argumenterede Michael Christiansen, formand for Det Danske Kulturinstitut og jeg for, at der netop nu er et stort behov for, at Danmark får formidlet en kulturpolitisk holdning over for omverdenen. Dansk udenrigspolitik mangler et stærkt kulturelt "tredje ben" at stå på, der kan supplere det billede af Danmark, der i dag hovedsageligt tegnes af vores økonomiske politik og sikkerhedspolitik. I kronikken foreslår vi et fælles kulturinstitut, hvor alle kræfter, der arbejder for Danmark i udlandet, bliver samlet.
Forskere og politikere er positive og den 30. marts 2016 skal jeg holde oplæg om emnet til en åben høring ved Folketingets Udenrigsudvalg og Kulturudvalg på Christiansborg.
Du kan læse kronikken her: Danmark har brug for et kulturinstitut, bragt den 10. marts 2016
Inspirerende læsning
• Berlingske: "Der er brug for nogen til at fortælle, hvad dansk kultur egentlig er", bragt den 10. marts 2016
• Jyllands-Posten, debatindlæg: Turismen og kulturen behøver hinanden, bragt den 6. marts 2016