Culturconomy på Nationalmuseet: Partnerskaber mellem kultur og erhverv blev sat på dagsordenen

Jeg har længe glædet mig til denne dag. Det er kulminationen på flere års arbejde, der startede med en enkelt tanke. En tanke om, at kulturlivet og erhvervslivet kunne samarbejde og i fællesskab skabe værdi for hinanden med hinanden.

I dag blev Culturconomy-konferencen afholdt på det smukke og gamle Nationalmuseum. Her deltog 150 mennesker fra flere forskellige brancher i debatten om, hvordan vi kan udvikle kulturøkonomien fremadrettet.

Der var spændende foredrag med blandt andre kulturminister Bertel Haarder, kulturøkonom Trine Bille fra CBS og James Davis, tidligere Program Manager for Google Cultural Institute.

”Bankmænd og kunstnere bør komme til samme middagsselskab”

Læs om konkrete eksempler på CCR og få mere viden om emnet på www.corporateculturalresponsibility.dk.

Læs om konkrete eksempler på CCR og få mere viden om emnet på www.corporateculturalresponsibility.dk.

Bertel Haarder skød konferencen i gang med en tale om, hvor vigtig kunsten og kulturen er for samfundet.

”Vi skal vænne os til, at kunst og kultur også har med indtægter at gøre,” udtalte han og tilføjede: ”Som en gammel historie siger, så taler bankmænd om kultur, når de mødes, og kunstnere taler om penge. De bør komme til samme middagsselskab.”

Kulturøkonom Trine Bille fokuserede på behovet for et videnscenter, hvor der kan forskes i kulturøkonomi, mens filosof Claus Struer Frederiksen talte om CCR som win-win på den lange bane for virksomhederne:

”Det kræver dristighed og nytænkning at blive en succesfuld virksomhed i fremtiden. Derfor har virksomheder brug for kreative folk og kunstnere. Kunst og kultur skal blive en aktiv del af måden, man driver virksomhed på."

Kultur og erhverv er ikke modsætninger

Josefine Klougart, er ikke blot hæderkronet forfatter, men også medstifter af Forlaget Gladiator, og hun meldte klart ud, at hun ikke mener, at kultur og erhverv er hinandens modsætninger:

”Gladiator er mere end et forlag. Det er et uhyre af mange ting, og herunder også en virksomhed.”

Konferencen bød generelt på et væld af interessante casehistorier, brugbare redskaber og den nyeste viden indenfor CCR – Corporate Cultural Responsibility. Alt sammen noget, der vil bidrage til virkeliggørelsen af målet om, at CCR-partnerskaber bliver en naturlig del af samfundet.