Du kan købe Christian Haves bøger i webshoppen.

 

Kunstig intelligens: Kunstens storhed eller fald? (2023)

Kunstig intelligens, også kaldet AI, vil fuldkommen revolutionere verden, som vi kender den. Med AI’s indtog er der ét område, der er vigtigere end noget andet at vende sig imod, hvis vi for alvor vil forstå hvilke konsekvenser, faldgruber og potentialer, som den kunstige intelligens rummer: Kunsten og kulturen. Det er den, der rummer den reneste udgave af den menneskelige skaberkraft – og dermed vores unikke evne til at frembringe kreative løsninger, tanker og værker.

Lige siden mennesket begyndte at lave hulemalerier for titusinder af år siden har kunsten og kulturen udgjort en aktiv, eksplicit og kollektiv form for refleksion over livet og dets grundlæggende vilkår, dilemmaer og formål. Den kunstneriske og kreative praksis har gennem disse titusinder af år været entydigt menneskelig. Ingen andre levende væsner har menneskets kreative skaberkraft eller evnen til at frembringe kunst.

Men med AI forholder det sig ikke længere sådan. Det kan lyde ganske dystert, men helt sikkert er det, at AI vil trumfe igennem og transformere kunsten og kulturen. Så hvordan skal vi forstå de udfordringer, som AI repræsenterer? Og hvordan kan vi omdanne dem til muligheder, der kan styrke de menneskelige kvaliteter ved kunsten og kulturen? Det er præcis dét, som Christian Have med denne bog ønsker at give de bedst mulige svar på. En bog, der i øvrigt er blevet til i samarbejde med AI.

 
 
Christian Have – Det kreative Danmark – forside.jpg

Det kreative Danmark
– kultur, erhverv og fremtidens partnerskaber (2019)

Der er aktuelt et exceptionelt momentum for at indfri det kreative Danmarks potentiale.

Et potentiale, som kommer til udtryk i det særlige danske DNA og det menneskesyn, de værdier og den kulturarv, som dette DNA indeholder. I uddannelsessystemet, det danske blik for talentudvikling og evnen til at imødekomme digitaliseringen på en innovativ måde – og ikke mindst i den imponerende position, som den kreative sektor allerede har opnået i det danske erhvervsliv. (Se nøgletal herunder.)

Med sin tiende bog ønsker Christian Have at inspirere alle relevante aktører, der har lyst til og mod på at bidrage til denne spændende og banebrydende proces.

I sine tidligere bøger har Have primært brugt kræfterne på at præsentere sine egne ideer og visioner for det danske samfund og kulturlivet i særdeleshed. Denne gang lader han en bred vifte af landets mest indsigtsfulde mennesker komme til orde, og dermed indtager Have først og fremmest rollen som ordstyrer og samtalepartner.

Inspirerende cases og dybdegående interviews

Mere end 25 topfolk fra kulturlivet, erhvervslivet, turismesektoren og fondsverdenen er blevet interviewet til bogen.

Bogen går i dybden med en række af de mest prominente og inspirerende eksempler på nye, kreative partnerskaber, der går på tværs af det kreative og kommercielle. 

Derudover rummer bogen 10 dybdegående interviews med aktører, der allerede har gjort sig værdifulde erfaringer med at etablere de initiativer, projekter og rammer, som kan kickstarte den kreative udvikling i éns institution eller virksomhed.

 
Christian Have & Mikkel Elbech – Hvis man ikke sigter, kan man heller ikke ramme – forside.jpg

Hvis man ikke sigter, kan man heller ikke ramme – historien om Søren Møller og Fredericia Teaters umulige succes (2018)

Gang på gang har Fredericia Teater med sine musicals overgået sig selv med forestillinger som Seebach, Klokkeren fra Notre DameAladdinDen lille havfrue og Shu-bi-dua-musicalen. Men det er blot få år siden, at teatret var lukningstruet, og det fremstod som en umulig opgave at vende krisetiderne til så sensationel en international succes, som teatret er i dag. Med denne bog afsløres det, hvordan i alverden det kunne lade sig gøre.

Christian Have og Mikkel Elbechs bog låner sin titel fra et af teaterchef Søren Møllers centrale mantraer: Hvis man ikke sigter, kan man heller ikke ramme. Bogen skildrer teatrets forvandling gennem tre akter:

Første akt: Historien
Her skildres Søren Møllers vej til Fredericia, udviklingen af Det Danske Musicalakademi og udviklingscentret Uterus og partnerskabet med Disney og andre internationale giganter – såvel som den forbløffende blanding af historisk succes og skæbnesvangre økonomiske problemer.

Anden akt: Mød ensemblet
Herpræsenteres historiens ensemble, som består af ti personer, der har spillet altafgørende roller i fortællingen. Det gælder Thomas Agerholm, som både er uddannelsesleder på akademiet og instruktøren bag teatrets tre største succeser nogensinde. Derudover gælder det to Fredericiaborgmestre, tre Broadway-komponister og fire dimittender fra akademiet.

Tredje akt: Bagom scenen
Gennem syv dybdegående samtaler mellem Søren Møller og Christian Have præsenteres førstnævntes unikke og personlige perspektiver på fortællingen om Fredericia Teater. På de parametre, der ligger til grund for teatrets hidtidige succes, og på det internationale potentiale, som blot venter på at blive indfriet. 

Tilsammen udgør de tre akter et mangefacetteret svar på bogens hovedspørgsmål – et spørgsmål, som enhver aktør i det danske kulturliv bør stille sig selv: Hvordan i alverden kunne det lade sig gøre?

 

DEN NYE GULDALDER –
KUNSTEN SOM VÆKSTMOTOR (2015)

Det danske kulturliv står foran en ny guldalder. I hvert fald hvis kulturaktørerne og erhvervslivet begynder at indgå nye, kreative partnerskaber, som kommer begge parter til gavn.

Det fastslår Christian Have i denne bog, som rummer konkrete anvisninger til, hvordan sådanne partnerskaber bør fungere – og talrige cases, der allerede har tegnet et klart billede af, at Corporate Cultural Responsibility er en mulig løsning på kulturlivets finansieringsproblemer.

"Det er en herlig bog, fordi den underbygger, at i en ny guldalder kan mennesker og samfund hverken undvære erhvervslivets rationalitet og viden eller kunstens sanselige og æstetiske udtryk."
– Marianne Jelved, tidl. kulturminister

"Christian Have skriver overbevisende om, hvorfor Danmark skal satse mere på dette samspil for at blive en af verdens mest kreative og innovative nationer, og giver gennem stærke cases rigtig gode erfaringer, som alle kan bruge."
– Mogens Jensen, kulturordfører (S)

"Midt i (endnu) en klynketid fra kulturens og kunstens verden kommer Christian Have med en gevaldig vitaminindsprøjning."
– Henrik Lyding, Jyllands-Posten

 

SYNLIGHED ER EKSISTENS 3.0 –
KUNSTEN OG KULTURENS KOMMUNIKATION I DEN DIGITALE TIDSALDER (2013)

Den opdaterede version af Christian Haves moderne kommunikationsklassiker, Synlighed er eksistens, som dannede skole – ikke mindst takket være eventens DNA, som her er opdelt i to: Den kreative og den kommercielle event.

Bogen besvarer spørgsmål som de følgende:

  • Hvordan kommunikerer man effektivt i den moderne medieverden?

  • Hvad betyder den stadig mere omsiggribende celebritykultur for kunsten og kulturens situation?

  • Hvordan påvirker de sociale medier i måden, vores mediebillede bliver dannet på?

  • Hvilke videre følger har den massive opblomstring af kommunikationskanaler for vores forståelse af kunsten, kulturen, samfundet, verden - og os selv?

Christian Have afdækker således kunstens og kulturens vilkår i den globale medievirkelighed, og han forklarer, hvordan man som professionel kommunikatør bedst sikrer en klar, vedkommende og engagerende kommunikation.

 

ANSVAR ELLER ANARKI –
OM KUNSTEN OG KULTURENS DILEMMAER OG POTENTIALER (2013)

Hvad vil vi med vores kulturpolitik? Hvilken nytte skal kunsten tjene? Hvordan kan kunsten og kulturen bevæge sig aktivt ind på erhvervsmæssige områder og dermed skabe ny vækst og udvikling, der ikke er bundet op på et økonomisk rationale? Hvordan kan konkrete bud på nye ledelses- og organisationsstrukturer inspireret af kunsten og kulturen se ud? Og hvordan kan vi bruge kunst og kultur som en løftestang for en fortsat demokratisk udvikling i vores samfund?

I bogen slår Christian Have til lyd for et helt nyt kulturelt ansvar, der ikke længere kun ligger hos det offentlige, men også hos private virksomheder, fonde og alle os andre for den sags skyld.

 

KREATIV VÆKST VIA NEW MEDIA (2013)

I professionelt øjemed ligger værdien af de sociale medier i udvekslingen af dynamiske relationer, og det er afgørende, at vi får afklaret, hvad vi skal bruge disse til i et strategisk perspektiv. De medier, der bærer vores kommunikation, har ændret sig radikalt de seneste år – og de fortsætter med stor hast at udvikle sig. Dette vil naturligt påvirke vore organisationer og den måde, vi leder organisationerne på.

Det er disse konsekvenser, potentialer og ledelsesmæssige udfordringer, som Christian Have med denne bog sætter et konkret fokus på. Et af hovedformålene med bogen er samtidig også at vise, hvordan kreativ vækst kan skabes ved at benytte sociale medier som ledelsesværktøjer – og ved proaktivt at tænke dem ind i virksomheder og organisationer generelt.

 
 
grib_fremtiden.jpg

GRIB FREMTIDEN (2011)

En introduktion til den fagre, nye, digitale verden. Til seniorer, som gerne vil forstå og kunne begå sig på de sociale medier – og styrke dialogen med børn og børnebørn.

droemmen_om_beroemmelse.jpg

DRØMMEN OM BERØMMELSE (2010)

Bogen beskriver celebritykulturen – en kultur, hvor det private gøres offentligt, og hvis eneste værdi er ønsket om synlighed: Den vestlige verdens nye sammenhængskraft.

det_store_sceneskift.jpg

DET STORE SCENESKIFT (2008)

Lancering af version 2.0 af oplevelsesøkonomien, "det kommunikative samfund", hvor ethvert budskab skal være en oplevelse, som vi kan bruge til at opbygge vores egen identitet.

synlighed_er_eksistens.jpg

SYNLIGHED ER EKSISTENS (2004)

Christian Haves kommunikationsfaglige klassiker om samspillet mellem medier, kunstnere, kulturliv og publikum. Bogen fik en fantastisk modtagelse, den bliver brugt på uddannelser, og den dannede skole med introduktionen af eventens DNA.