I forrige weekend blev området omkring Egeskov Slot atter omdannet til et overflødighedshorn af kulturelle oplevelser. Takket være Heartland Festival havde navne som Eddie Vedder, Michael Stipe, Werner Herzog, Bryan Ferry, Douglas Coupland og Cat Power lagt vejen forbi 5772 Kværndrup.
Frem for blot at være en musikfestival som så mange andre har man på Heartland udvidet programmet til også at rumme mad, kunst og samtaler. Som festivalen selv beskriver det, beskæftiger den sig gennem de forskellige kategorier af oplevelser med "tilværelsen og samfundet i vores del af verden", ligesom den, finurligt udtrykt, "dobbeltklikker" på – eller åbner op for – de kulturelle og sociale tendenser, vi til daglig lever midt i.
Det var blot sidste år, at Heartland Festival fandt sted for første gang, men allerede denne anden udgave af festivalen var blevet udvidet til at vare tre dage i stedet for to, det daglige publikumstal var fordoblet fra 6000 til 12.000, og allerede inden portene blev slået op kl. 17 i fredags, kunne der meldes om udsolgt af partoutbilletter.
Det er med andre ord lykkedes at skabe en højkvalitetsbegivenhed – endda langt uden for hovedstaden – som på konkret vis demonstrerer, hvordan morgendagens festival skal se ud. Og man er kommet langt fra det grundlæggende ønske om at ville underholde publikum, hvilket jo er funspise god mad, kigge på kunst, lytte til musik eller engagere sig i spændende samtaler. Men de kulturforbrugere, der opsøger Heartland, vil andet og mere end blot underholdes.
På Heartland handler det netop om at berige, inspirere, oplyse og inddrage sit publikum. Om at aktivere hele sanseapparatet. Og om at bidrage med meningsfulde oplevelser.
Dermed appellerer Heartland perfekt til den moderne og tiltagende kræsne kulturforbruger, der ikke just har problemer med at finde kulturtilbud at kaste sig over – men som går målrettet efter det, der understøtter såvel det individuelle identitetsarbejde som jagten på meningen med livet.
Heartland er naturligvis ikke den første festival, der kombinerer musik med andre typer af kulturoplevelser.
Men det er den første til at gøre det på så helstøbt vis. Og nu, hvor succesen via denne anden udgave af Heartland er blevet cementeret, vil vi se flere og flere af denne type festivaler rundt om i Danmark.
Det er imidlertid ikke kun konceptet for Heartland, der har gjort festivalen til en succes. Denne er i høj grad opstået takket være de visionære arrangører fra Live Nation, som udviklede festivalen i samarbejde med grev Michael Ahlefeldt fra Egeskov Slot – såvel som Faaborg-Midtfyn Kommune, der genkendte den gennemført gode idé og valgte at støtte aktivt op om den.
Netop disse to aspekter – den klare vision og den lokale opbakning – skal alskens etablerede og spirende festivalarrangører rundt om i landet huske på, hvis de får lyst til at lade sig inspirere af Heartlands succes. Først, når man har et tilsvarende højt ambitionsniveau og en lige så gennemført idé, som nyder stærk opbakning i det givne lokalområde, kan man begynde at drømme om en succes, der matcher den, Heartland har opdyrket i Kværndrup.
Oprindeligt bragt i Fyens Stiftstidende, 12. juni 2017.