Kulturturismen
OECD har meddelt, at kulturturismen er den sektor inden for turismeerhvervene, hvor væksten er allerstørst, og vi har alle muligheder for at udnytte dette store potentiale langt bedre, end vi aktuelt gør.
Der er heldigvis masser af aktører, der allerede er godt i gang, og der er rig inspira- tion at hente i f.eks. LEGO House, Vadehavsmuseet, Klitmøller, Kulturmødet på Mors, Cisternerne, Golden Days og Copenhagen Jazz Festival.
Partnerskaber mellem kultur og erhverv
De nye, kreative og værdibaserede partnerskaber mellem kulturaktører og erhvervsliv finder jeg også stor inspiration i. De kan nemlig ikke blot styrke bundlinjen hos begge parter, men også selve den menneskelige udvikling.
Især inden for sundheds- og socialsektoren er potentialet stort, og når erhvervslivet udviser Corporate Cultural Responsibility resulterer det også i innovative og ofte bedre produkter, som sikrer markedets trivsel.
Teknologigiganterne, der drages til ansvar
Nu, hvor teknologigiganter som Google, Apple og ikke mindst Facebook endelig drages markant til ansvar, er der fornyet håb forude, når det kommer til menneskets møde med teknologien. Giganterne har naturligvis et ansvar for, hvordan deres platforme bruges, og at de ikke stiller værktøjer til rådighed, der nemt kan bruges til antidemokratiske formål.
Lad det være starten på et nyt kapitel, hvor etik, moral og samfundsmæssig ansvarlighed ikke blot er ‘mission statements’, men i stedet noget, der implementeres gennem konkrete handlinger.
Oprindeligt bragt i Erhverv København, 30. april 2018.