Fyn er som bekendt fin. Men i løbet af de seneste år er den smukke ø i midten af vort land blevet endnu finere. Der er nemlig en kreativ bevægelse i gang på Fyn, som på helt nye måder markerer og formidler alt det, øen har at byde på.
Et af de stærkeste eksempler er Odense International Film Festival – eller blot OFF – som er ved at etablere sig som en af de mest betydningsfulde kortfilmfestivaler i verden.
Fra og med i år er alle fire kategorier i festivalens traditionsrige prisuddeling Oscar-kvalificerende. Samtidig er der et stort udviklingspotentiale i festivalen, der med sine fortællinger i de korte formater yder et væsentligt bidrag til den store fortælling om Odense.
Sammen med den regionale filmfond FilmFyn og Svend Prisen i Svendborg, der også nyder større og større bevågenhed, har OFF således gjort, at Fyn er rykket adskillige ligaer op i filmbranchen.
Et andet stærkt eksempel er Heartland Festival, der i løbet af sine foreløbigt tre år har fået skabt en festival, der i dén grad er med til at løfte de danske festivalstandarder.
Heartland er ikke den eneste festival, hvor man kan få store musikalske oplevelser, og ej heller den eneste, hvor udsøgt mad, berigende talks eller inspirerende samtidskunst er på programmet. Men det er uden tvivl den festival, der bedre end nogen anden integrerer alle fire i én samlet oplevelse – og så endda med formidable Egeskov Slot som kulisse. I sådan en grad, at både nyligt opstartede festivaler og gamle giganter som Roskilde og Smukfest må tage sig selv i jævnligt at skele til, hvordan de egentlig bærer sig ad i Kværndrup.
Et tredje stærkt eksempel er Odense Robotics StartUp Hub, der i dén grad har bevist, at Fyn kan være med i forreste række i den teknologiske udvikling og den udvikling af erhvervslivet, der naturligt følger med. Som en topmoderne erhvervsklynge udgør Odense Robotics et højteknologisk hjemsted for enhver virksomhed, der opererer inden for dette felt – et felt, som de færreste af os umiddelbart forstår omsiggribende vigtighed af.
Dette er blot tre eksempler. Der er naturligvis mange flere, og den igangværende revitalisering af Odense by er en hel klumme værd i sig selv. Det samme er den fornyede satsning på H.C. Andersen – særligt i form af det nye museum, som vil åbne i 2020, såvel som den store årlige festival i nationaldigterens navn.
Det, der er sikkert, er, at Fyn netop nu er i gang med at etablere sig som et særdeles stærkt eksempel på, hvordan fremtidens kreative landsdel kan tage sig ud.
Udefra er det tydeligt, hvad der er ved at ske. Forhåbentlig er det også så tydeligt indefra, at såvel det offentlige som erhvervslivet og fondene vil investere endnu mere i Fyns igangværende udvikling.
Det afgørende er, at der ikke blot bliver fokuseret på en udvikling af den fysiske infrastruktur. Mursten kan være udmærkede, men som Tom Waits synger: ”If there’s love in a house, it’s a palace for sure – but without love, it ain’t nothing but a house”.
Der skal, kort sagt, kærlighed til, hvis potentialet i Fyns udvikling skal indfries til fulde. Når den værdimæssige infrastruktur således er på plads, kan alting gå op i en højere enhed.
Som det forholder sig nu, er der ikke kun talt for. Sangen om Fyns fremtid er også forbi det første vers og godt i gang med det andet. Nu handler det om at nå frem til et omkvæd, som alle kan synge med på.
Oprindeligt bragt i Fyens Stiftstidende den 15. oktober 2018.