Om Venstre og DFs kampagner

Avisen.dk har interviewet Christian Have om Venstre og DFs nye kampagner. Her følger et uddrag af artiklen, som kan læses i sin helhed her.

 

Ifølge Christian Have, der er kreativ direktør i kommunikationsbureauet Have Kommunikation, viser kampagnerne tydeligt, at partierne kommer til at kæmpe om den samme gruppe vælgere og de samme emner, hvor velfærd og integration bliver de vigtigste punkter.

Kampen om at vinde danskernes tillid, bliver altså afgørende for partierne. Og det vurderer han, at både Venstre og Dansk Folkeparti lykkedes med.

- Det er jo super interessant, at Venstre går ind og tager den bane, hvor Socialdemokratiet ellers har ligget. De leverer et stærkt og klart budskab om det fællesskab og velfærdsamfund som danskerne er optagede af og bekymrer sig om, siger Christian Have.

Venstres kampagne, der går under mottoet ”Venstre – arbejder for fællesskabet” viser statsministeren, der poserer på forskellige områder inden for den offentlige sektor, for eksempel foran en akuthelikoper og i et klasseværelse.

Billederne fortæller, hvordan Venstre over de seneste 17 år har været med til at tilføre 75 milliarder kroner ekstra til velfærd.  

Det drejer sig om den største kampagne siden valget i 2015, og ifølge Christian Have er der også en klar bagtanke bag Lars Løkke Rasmussens hovedrolle i kampagnerne.

- Her sætter de jo så Lars Løkke i spidsen for, at det kan fortsætte med at gå godt med velfærden – som en slags sikker kaptajn på skuden. De forskellige settings som han poserer på, taler ind i de forskellige målgrupper, de gerne vil ramme, forklarer han.

Dansk Folkeparti, der også er ude med en ny kampagne, har valgt en lidt anden tilgang til udtrykket, men appellerer til den samme målgruppe vurderer Christian Have.

Han er overrasket over, at partiet bruger tegninger af de fire spidser i Dansk Folkeparti, men fortolker det som et udtryk for, at man vil vise, at de er unikke og udvikler sig. De vil altså fortælle, at de er blevet modne til at tage mere ansvar.

- Jeg vil sige, at deres kampagne er mere overraskende, fordi tegninger ikke er noget, vi har set dem bruge før. Det er altså et stort skridt væk fra den mere traditionelle og enkle stil, de plejer at have. Og det vil jeg fortolke som et forsøg på at vise, at man også udvikler sig og vil have et større ansvar, siger Christian Have og fortsætter:

 - De er igen inde og kommentere på samfundet. De vil også ind og have fat i den store målgruppe. Men de går ind med et andet udtryk, der skal adskille dem fra de andre partier, forklarer han.