Børns læselyst er fundamentet for fremtiden

Danmark er i vanskeligheder. Læsevanskeligheder.

Sidste år foretog magasinet Skolebørn en undersøgelse, som slog denne omstændighed fast med syvtommersøm: Mere end halvdelen – 53% – af danske forældre oplever, at deres børn kun i ringe grad eller slet ikke har lyst til at læse bøger i fritiden. 

Der er dog opbakning fra 59% af forældrene til kravet om, at børnene skal læse 20-30 minutter derhjemme hver dag. 

Desværre akkompagneres denne statistik af de 55% af forældrene, som føler, at dette krav fra skolens side forårsager konflikter og dårlig stemning i hjemmet. Hele 71% oplever det som en decideret udfordring at få sit barn motiveret til at læse i det påkrævede antal minutter.

Det giver sig selv, at det ikke er godt for samfundsudviklingen, hvis lysten til at læse er dalende blandt de yngste generationer. Men måske vi kunne bekæmpe den uheldige udvikling ved at anlægge nogle nye perspektiver på, hvorfor det er så vigtigt at børn ser læsning som en tiltalende fritidsbeskæftigelse snarere end som en sur pligt?

I årevis har samfundsdebatten omkring børns læsning især fokuseret på to specifikke aspekter.

For det første gælder det de såkaldte nationale tests, hvis formål – med Børne- og Undervisningsministeriets egne ord – er ”at styrke evalueringskulturen i folkeskolen”, og de skal udgøre ”et ensartet værktøj, der kan evaluere på tværs af landet”.

Men som Lars Holm, lektor på DPU, påpeger, har testsystemet den altafgørende mangel, at det evaluerer den enkelte elev som tilhørende en gruppe og ikke som et unikt individ.

”Det harmonerer ikke med pædagogiske eller politiske grundholdninger, der lægger vægt på, at det er den enkelte elevs styrker og svagheder, der skal danne udgangspunkt for vejledningen,” skrev Holm i et indlæg til Skolemonitor i september.

Disse tests er netop et knæfald for konkurrencestatens insisteren på, at alt skal kunne reduceres til sammenlignelige tal. Selv noget så ærkehumanistisk som evnen til at læse og forstå en tekst.

For det andet gælder det debatten om den rolle, som digitaliseringen og især iPads spiller. Ikke blot i børns liv generelt, men også i undervisningen.

For snart tre år siden skildrede jeg i en kronik i denne avis, hvordan vi år efter år – lige siden iPad’en blev lanceret i 2010 – har fået demonstreret, at det på stort set alle fronter er en dårlig idé at stikke disse tablets i hænderne på skolebørnene. Både i forhold til den konkrete indlæring, koncentrationsevnen og den sociale udvikling.

Som jeg citerede en amerikansk lærer, Sarah Moriarty, for i kronikken:

”Børnene er vokset op i en teknologisk verden, og de er jo allerede bedre til at begå sig på computere og iPads end os voksne. Så det er slet ikke der, vi skal lære dem noget.”

Men lad os for en stund glemme disse efterhånden evindelige diskussioner om nationale tests og iPad’ens dæmoniske indflydelse på de kære små.

Lad os i stedet fokusere på alt det entydigt positive, som børn får ud af en styrket læselyst: Læsning stimulerer intellektet og udvider både vores forestillingsevne og vores kritiske sans, hvilket kommer os til gode i alle aspekter af livet.

Tilsvarende bliver vi mere empatiske, og det reducerer både stress og blodtryk at lade sig opsluge af en god bog.

Gennem læsningen får vi også udvidet vores kulturelle og filosofiske referencerammer, hvilket giver os bedre forudsætninger for at forstå verden omkring os.

Desuden er det at læse sammen en tryghedsskabende aktivitet, som styrker de sociale bånd mellem børn og forældre, mellem søskende og mellem skolekammerater.

Tænk, hvis vi først og fremmest fokuserede på alle disse fantastiske alment dannende gevinster ved læsning!

Så kunne vi uden tvivl etablere en helt anden form for læselyst, end den, der opstår, når den fysiske bog blot reduceres til ”det kedelige alternativ til iPad’en”. Eller når konkurrencestaten spiller på frygten for, at vores børn opnår en lavere score end andre børn.

Oprindeligt publiceret i Avisen Danmark den 3. maj 2021.

På sporet af en mindre krigerisk demokratisk dialog

“I hver eneste interaktion med et andet menneske har vi altid muligheden for at vælge den positive, lyttende og næstekærlige tilgang frem for den negative, overfusende og selvophøjende tilgang.”

Sådan skrev jeg i netop disse spalter tilbage i oktober 2019, og jeg akkompagnerede ordene med en opfordring til, at ”alle, der læser disse ord, fremover vil vælge næstekærligheden frem for foragten. Den positive nysgerrighed frem for den negative fordomsfuldhed. Den tålmodige lytning frem for den ydmygende fremturen.”

Siden da er der gået halvandet år, og sikken ekstremt skelsættende periode, det har været.

Det altoverskyggende omdrejningspunkt har naturligvis været COVID-19, der på en lang række måder har udfordret den menneskelige evne til at være positiv, lyttende og empatisk.

Den samme periode har også været præget af globaliseringen af Black Lives Matter-bevægelsen efter mordet på George Floyd. En bevægelse, der accelererede mange danskeres behov for at tage vores eget lands historie op til revision. Det medførte en række protestaktioner og ikke mindst væltede statuer.

Hertil kommer, at #MeToo-debatten gentagne gange fik tilført ny energi, blandt andet med fokus på tv- og musikbranchen – ført an af modige og slagkraftige personligheder som Sofie Linde og Annika Aakjær. Undervejs er adskillige markante politikere og tv-personligheder under stor mediebevågenhed blevet væltet ned fra deres respektive positioner.

Der er naturligvis mange andre begivenheder og fænomener, der har præget det forgangne halve år. Men denne treenighed bestående af COVID-19, Black Lives Matter og #MeToo understreger med al tydelighed, at behovet for den konstruktive og respektfulde dialog kun er vokset, som tiden er gået.

Alle har haft deres egen personlige vurdering af, hvordan Corona-krisen er blevet håndteret af myndighederne, og hvor stor risikoen i forskellige sammenhænge i virkeligheden er. Særligt på de sociale medier er det blevet tydeliggjort, hvor svært vi har ved at respekter andre opfattelser end vores egen, og dette fænomen har fungeret som gift for den demokratiske samtale. 

Den samme udfordring har gjort sig gældende i vurderingen af, hvorvidt vi som samfund skal tage et opgør med vores fortid eller fortsætte hyldesten af fordums heltefigurer i de tilfælde, hvor de ikke repræsenterer tidssvarende værdier og normer. Eller hvorvidt man skal på skafottet og fyres, hvis man udviste upassende eller decideret krænkende adfærd et vist antal år tilbage i tiden.

Den primære udfordring er imidlertid sjældent de konkrete holdninger, som folk hver især har. Det er derimod den skråsikkerhed, som ofte akkompagnerer de holdninger, der gives udtryk for.

Som Bertrand Russell så elegant formulerede det tilbage i 1933:

”Det, der fundamentalt set er galt med den moderne verden, er, at de dumme er skråsikre, mens de intelligente er fulde af tvivl.”

Skråsikkerheden – den manglende ydmyghed og åbenhed over for, at éns intellektuelle modpart faktisk godt kunne have noget at byde på – er netop vor tids største svaghedstegn.

Det er selvfølgelig af det gode, at man er i god kontakt med sit værdigrundlag og følelsen af, at man kæmper den gode kamp. Men det er aldrig positivt, når man militaristisk afviser alle, der repræsenterer noget andet end det, man selv er fuldkommen overbevist om. I dét øjeblik tilsidesætter vi nemlig vores sunde fornuft og hengiver os i stedet til en kollektivistisk kamp, der har til formål at bekæmpe andre grupperinger, snarere end at overbevise dem om éns idéers rigtighed.

Det kan lyde som en gammel liberalistisk slagsang, men vi er nødt til at ryste denne grupperingstrang af os og i stedet omfavne, at vi alle er individer, og at vi alle bærer en del af ansvaret. Selvfølgelig for vores egen skyld, men først og fremmest for vores omverdens skyld.

Kun ved at tage personligt ansvar og møde andre mennesker som individer – og ikke blot som repræsentanter for en gruppering, vi enten synes godt om eller har det svært med – kan vi på ny lære at lytte og udvide vores forståelse af verden omkring os.

Måske de personer, der ser anderledes på Corona-restriktioner, Black Lives Matter og #MeToo, faktisk kunne lære os noget. Måske de faktisk har en legitim grund til at mene noget helt andet.

Målet bør ikke per definition være, at enhver dialog skal være et forsøg på at overbevise éns modpart om at indtage samme position, som man selv her. Det lykkedes jo i praksis alligevel stort set aldrig. 

Tværtimod bør målet ganske enkelt være, at vi oprigtigt lytter til vores medmennesker for at udvikle vores forståelse for dem og den position, de nu engang har.

Så vores empati bliver større.

Så den demokratiske dialog bliver markant mindre krigerisk og markant mere frugtbar.

Så samfundet på ny kan udvikle sig i en retning, hvor den holdningsmæssige diversitet bliver en styrke.

Oprindeligt publiceret i Avisen Danmark den 20. april. Illustration: Gert Ejton.