Med Thomas Vinterbergs Druk er Danmark godt i gang med at gøre sig bemærket på den globale kulturscene. Filmen har allerede vundet fire priser – bedste film, bedste manuskript, bedste skuespiller (Mads Mikkelsen) og bedste instruktør – ved European Film Awards, som generelt omtales som den europæiske pendant til Oscar-uddelingen.
Ved den egentlige Oscar-uddeling, som afholdes i april, ligger filmen lunt i svinget og bliver med stor sandsynlighed nomineret i kategorien ’Best International Feature Film’. Desuden mener branchebladet Variety, at Mads Mikkelsen også kunne gå hen at blive nomineret for sin præstation, og det samme kunne Vinterberg og Tobias Lindholms manuskript til filmen.
Vinterberg er naturligvis ikke den eneste danske instruktør, der nyder stor international succes i disse år. Især bør vi også fremhæve Susanne Bier, hvis kaminhylde allerede har en Oscar-statuette stående på sig efter sejren med Hævnen tilbage i 2011.
Siden da har Bier blandt andet stået bag filmen Bird Box, som blev set af 89 millioner mennesker via Netflix i løbet af de første fire uger, den var tilgængelig på tjenesten. Hertil kommer den stærkt roste serie The Night Manager for BBC og AMC, som modtog et væld af Emmy-nomineringer og en pris til Bier, ligesom tre af skuespillerne – Tom Hiddleston, Olivia Colman og Hugh Laurie – alle modtog Golden Globes for deres præstationer.
Aktuelt er Bier i gang med serien The First Lady for Showtime, hvor hun både er instruktør og executive producer. I serien vil man blandt andet kunne opleve Gillian Anderson, Michelle Pfeiffer og Viola Davis som tre af USA’s tidligere førstedamer (henholdsvis Eleanor Roosevelt, Betty Ford og Michelle Obama), og Bier er både instruktør og executive producer på serien, og det er bemærkelsesværdigt, at amerikanerne dermed får en dansker til at fortælle om disse skelsættende skikkelser i USA’s historie.
Vinterberg og Biers succeshistorier er akkompagneret af mange års særdeles positiv international opmærksomhed omkring dansk film og især tv – ikke mindst på grund af serier som Borgen, Broen og Forbrydelsen. I Danmark mangler vi imidlertid en forståelse for, hvor stor denne succes faktisk er.
Det er et kendt fænomen, at man ikke formår at begribe eller italesætte sin egen succes. Måske skyldes det et kollektivt mindreværd blandt befolkningen. En portion jantelov kombineret med det faktum, at vi i forhold til vores indbyggertal kun er på niveau med en halvstor kinesisk provinsby.
På den politiske front er det decideret problematisk, at vi ikke forstår at udnytte det potentiale, som den internationale film- og tv-succes rummer. Hvor er den store nationale og internationale investeringsstrategi for dette område? Hvor er den store internationale markedsføringsindsats? Hvor er de store fortællinger om Danmark som kreativ nation?
Sammen med resten af verden befinder Danmark sig midt i en genåbning, som vi forhåbentlig kommer i mål med i løbet af 2021. I denne forbindelse er det især vigtigt, at vi forstår, hvordan den internationale film- og tv-succes kan bidrage til at skabe arbejdspladser, øge eksportindtægterne og – ikke mindst – bidrage til at brande Danmark internationalt og sætte skub i en hårdt trængt kulturturismesektor.
De helt store spørgsmål, som alle må stille sig bliver således: Hvorfor bliver der gjort så lidt for en branche, der skaber så megen værdi? Hvorfor insisterer vi som land på at forspilde denne enestående chance for at gøre os positivt bemærket ude i den store verden?
Oprindeligt bragt i Avisen Danmark den 1. marts 2021. Pressefoto: Henrik Ohsten.