Morgendagens kulturledere tør, hvor andre tier

Der er noget i gærde i dansk kulturliv. I løbet af de seneste år har vi set en vifte af markante personligheder, som aktuelt er med til at sætte en ny standard for, hvordan morgendagens kulturledere kan og bør agere.

Mange kunne nævnes, men et skønsomt udpluk tæller personer som Michael Thouber fra Kunsthal Charlottenborg, Jane Sandberg fra Enigma, Lasse Andersson fra Kunsten og Utzon Center, Ulla Tofte fra M/S Museet for Søfart, Astrid la Cour fra Frederiksbergmuseerne, Kasper Holten fra Det Kgl. Teater og Julie Rokkjær Birch fra Kvindemuseet.

Den røde tråd i disse personers virke er, at de formår at sætte relevante og substantielle dagsordener – og gerne på kontroversielle og overraskende måder. Dette gør de både via det indhold, de præsenterer i regi af deres institutioner, og måden hvorpå de formidler såvel indholdet som selve institutionerne.

Samtidig har de et naturligt forhold til markedskræfterne, hvilket i praksis betyder, at de har et skarpt fokus på publikum – hvad de tænker, hvad deres behov er, og hvordan man kan formidle til dem. Med al tydelighed er de netop drevet at ønsket om at formidle de værker og fortællinger, de hver især repræsenterer, til mennesker, der befinder sig langt uden for indercirklen af allerede indviede.

De har dermed også fokus på den kunstneriske udvikling, ligesom de afsøger nye partnerskaber og forretningsmodeller, der kan bidrage til at gøre deres egne institutioner og kulturlivet som helhed markant mere bæredygtigt.

De bider det etablerede kulturliv i haserne, irriterer kulturparnasset og vrisser af kulturministeren, og det er ikke uvant at se dem boltre sig veloplagt i medierne med en lethed, der ellers plejer at være forbeholdt scenevante levebrødspolitikere.

Det allervigtigste parameter er imidlertid, at de alle har et stærkt værdibaseret fundament. Det er denne værdibårne tilgang, der adskiller denne kategori af kulturledere fra dem, der er mere administrativt indstillede.

I kulturlivet – og særligt i en post-Corona-tid – bliver det altafgørende, at kulturledere formår at benytte deres positioner til at skabe en gennemslagskraft, der er langt stærkere, mere værdibåren og dermed mere samfundsmæssigt værdifuld, end mange af deres forgængere har formået.

Således bidrager denne aktuelle skare af kulturledere til at tegne et lovende billede af, hvordan kulturlivet vil klare de udfordringer, man står overfor i dette nye år. For jo mere synlig kulturen er i mediebilledet, og jo bedre den er til at gøre sig selv relevant i den offentlige debat, jo stærkere står den. Ikke kun over for publikum, men også de fonde, politikere og erhvervslivet, der ligeledes spiller vigtige roller for kulturlivets trivsel.

Kunsten og kulturens aktive dialog og integration med resten af samfundet gør den ikke blot mere interessant. Det er også herigennem, at kulturlivet demonstrerer, hvorfor kunsten og kulturen er livsnødvendige elementer i et demokratisk samfund som vores.

Oprindeligt publiceret i Avisen Danmark den 5. januar 2021.

Pandemien, der genrejste det danske kulturliv

I årtier har det danske kulturliv kæmpet for at få kunsten og kulturen placeret højt på den politiske dagsorden.

Men gang på gang er det blevet cementeret, at Kulturministeriet rent økonomisk er et af landets mindste ministerier, og at kulturen således også er blandt de lavest prioriterede områder på Christiansborg.

Det tydeligste udtryk for dette perspektiv, vi har set i nyere tid, kom i 2016, da den foregående regering indførte det såkaldte omprioriteringsbidrag. I praksis betød det, at alle statsstøttede kulturinstitutioner blev ramt af 2% årlige nedskæringer.

Omprioriteringsbidraget blev afskaffet af den nuværende regering fra og med i år. Men det betød ikke, at kulturområdet dermed fik et markant løft. Det betød først og fremmest, at kulturens økonomiske situation ikke ville blive forværret yderligere.

Tilbage i marts i år, da COVID-19 fik sit første stærke tag i såvel det danske samfund som resten af verden, blev den socialdemokratiske kulturminister interviewet af Berlingske.

Interviewet gik lynhurtigt over i historien på grund af ministerens famøse udtalelse om, at det ville være ”upassende”, hvis hun ”stod og talte om kultur lige nu”.

Det samlede interview var mere nuanceret end dette løsrevne citat gav udtryk for. Men i sidste ende stod det klart, at ministeren i store træk var endnu en repræsentant for det førnævnte syn på kulturen: Der er andre områder, der er vigtigere, og som vi må tage os af først. Kulturen er, populært sagt, ifølge dette perspektiv nice-to-have – ikke need-to-have.

Undervejs i krisens første uger begyndte et paradigmeskifte at tage form. Kulturlivet, der ellers har tendens til at fremstå ganske fragmenteret, rejste sig i samlet folk i protest over den manglende politiske omsorg.

Den harme, som kunstnerne og kulturaktørerne med kollektiv stemme gav udtryk for, antændte befolkningen i en sådan grad, at selv statsministeren bemærkede det.

Det førte til, at hun i april ytrede de følgende ord:

”Et land er ikke kun bygget af sten, men også af ånd. Vi har brug for det levende ord på højskolerne. Vi har brug for medierne til at formidle vigtige budskaber og skabe debat lokalt og nationalt. Vi har brug for kunsten til at samle op på vores erfaringer og vores søgen efter at forstå livet og os selv som mennesker. I en svær tid har vi brug for trøst, håb og eftertanke. Det er måske den fælles erkendelse, som vi kan tage med os ud på den anden side af corona?”

Dermed satte hun kulturen på den politiske dagsorden på en måde, som ingen statsminister i nyere tid har formået at gøre det.

Kulturen blev netop italesat som vort lands åndelige fundament. Det er lidt af et nybrud i den politiske diskurs, hvor kulturen typisk blot er reduceret til at være glasuren på den samfundsmæssige lagkage, snarere end selve de byggesten, samfundet er skabt ovenpå.

Statsministerens italesættelse gik i perfekt samklang med den kulturhungrende stemning, der bredte sig i befolkningen. I stærkt tiltagende grad begyndte borgerne at savne kulturoplevelser, der ikke fortrinsvist bestod af Netflix på sofaen – såsom koncerter og festivaler, museumsbesøg, teater- og biografture.

Efterhånden som Corona-krisen og 2020 skred frem, har kulturen formået at fastholde sin placering højt på dagsordenen. Ikke blot statsministeren, men også sundhedsministeren, finansministeren og Sundhedsstyrelsens direktør været på banen og diskuteret præmisserne for kulturlivets fortsatte overlevelse og trivsel.

COVID-19 er naturligvis en global katastrofe og bør gå over i historien som en sådan. Det er imidlertid vigtigt at bemærke, at krisen også har påvirket os alle på det åndelige plan. Vi er begyndt at stille nogle andre spørgsmål om verden omkring os. Vores bevidsthed har ændret sig, og det samme har vores fornemmelse af, hvad der er rigtigt og vigtigt her i livet.

Det er i denne kontekst, at vi bør forstå det momentum, som Corona-krisen har skabt omkring kulturen. Det ville netop være en fejltolkning af det aktuelle momentum, hvis vi ikke godtog, at krisen har formået at give kulturen den plads på den politiske dagsorden, som den har higet efter i så mange år.

I løbet af krisen har forskellige dele af kulturlivet modtaget forskellige Corona-hjælpepakker fra regeringen, og disse har været med til at slukke de øjeblikkelige ildebrande. Det er imidlertid de langsigtede og mere bæredygtige investeringer i kulturen, der skal sikre, at både den enkelte borger og samfundet som helhed kommer til at nyde godt af denne højere politiske prioritering.

Det første vigtige tiltag i denne retning blev offentliggjort den 6. december. I finanslovsaftalen for 2021 er der nemlig afsat 437 millioner kroner til kulturen. Med Kulturministeriets egne ord er det et ”massivt kulturløft”.

Set i perspektiv af de seneste års nedskæringer er det uden tvivl en skelsættende begivenhed, at der nu afsættes et trecifret millionbeløb til kulturen.

Millionerne skal blandt andet gå til en kulturpakke til børn og unge, en ny spillestedsordning for rytmiske spillesteder, en udviklingspulje til folkehøjskolerne og bevillinger til en række institutioner. Desuden er de planlagte DR-besparelser blevet annulleret.

Det er isoleret set alt sammen positivt. Disse 437 millioner kroner skal dog fordeles ud over årene 2021-2024, hvilket i praksis betyder en stigning på godt 100 millioner om året i gennemsnit. Dette bør holdes op mod de årlige nedskæringer på 2%, der fandt sted fra 2016-2019, og som beløb sig til knap 600 millioner kroner – eller omkring 150 millioner om året i gennemsnit.

Hertil kommer, at der allerede er foretaget DR-besparelser, som ikke bliver rullet tilbage – det er kun de yderligere besparelser, der bliver annulleret.

Dermed er de 437 millioner kroner ikke nær så imponerende, som de først tager sig ud.

I hvert fald ikke, hvis vi holder dem op imod det niveau, som kulturmidlerne var på i 2015, før omprioriteringsbidraget trådte i kraft. Et niveau, som i øvrigt ikke var specielt imponerende i sig selv.

Alt i alt er det ”massive kulturløft” således primært et symbolsk skridt i den rigtige retning, som demonstrerer, at det nuværende flertal i Folketinget prioriterer kulturen højere end det flertal, der herskede før sidste valg.

Symbolværdien er dog stor og vigtig, fordi dette løft kan åbne op for yderligere forståelse for og investeringer i kulturen i de kommende år.

Med det momentum, der eksisterer som følge af Corona-krisen, skal kulturlivet gøre alt, hvad man kan for at bevise, at man fortjener at have søgelyset rettet imod sig.

Heldigvis har store dele af kulturlivet allerede bevist sig selv undervejs i krisen med en bred vifte af kreative initiativer, men der bør udvikles langt flere nye bæredygtige koncepter og formater. Nye billeder og fortællinger, der eksemplificerer det, som statsministeren kalder ”håb, trøst og eftertanke”, skal skabes og formidles.

Derudover bør der indgås nye partnerskaber med en bred vifte af samfundets øvrige sektorer, så vores kollektive historie, kulturarv og kreativitet kan bringes bedst muligt i spil, når fremtidens samfund skal udvikles.

Træder kulturlivet i karakter på denne måde, kunne politikerne passende lade sig inspirere af det afskaffede omprioriteringsbidrag og erstatte det med et opprioriteringsbidrag, der kunne give kulturen de bedst mulige forudsætninger for at udvikle sig – til gavn for hele samfundet.

Ja, jeg ved ikke, hvor jeg får det fra, men: Hvordan lyder en stigning på 2% om året?

Oprindeligt bragt i Kristeligt Dagblad den 19. december 2020.