På sporet af en mindre krigerisk demokratisk dialog

“I hver eneste interaktion med et andet menneske har vi altid muligheden for at vælge den positive, lyttende og næstekærlige tilgang frem for den negative, overfusende og selvophøjende tilgang.”

Sådan skrev jeg i netop disse spalter tilbage i oktober 2019, og jeg akkompagnerede ordene med en opfordring til, at ”alle, der læser disse ord, fremover vil vælge næstekærligheden frem for foragten. Den positive nysgerrighed frem for den negative fordomsfuldhed. Den tålmodige lytning frem for den ydmygende fremturen.”

Siden da er der gået halvandet år, og sikken ekstremt skelsættende periode, det har været.

Det altoverskyggende omdrejningspunkt har naturligvis været COVID-19, der på en lang række måder har udfordret den menneskelige evne til at være positiv, lyttende og empatisk.

Den samme periode har også været præget af globaliseringen af Black Lives Matter-bevægelsen efter mordet på George Floyd. En bevægelse, der accelererede mange danskeres behov for at tage vores eget lands historie op til revision. Det medførte en række protestaktioner og ikke mindst væltede statuer.

Hertil kommer, at #MeToo-debatten gentagne gange fik tilført ny energi, blandt andet med fokus på tv- og musikbranchen – ført an af modige og slagkraftige personligheder som Sofie Linde og Annika Aakjær. Undervejs er adskillige markante politikere og tv-personligheder under stor mediebevågenhed blevet væltet ned fra deres respektive positioner.

Der er naturligvis mange andre begivenheder og fænomener, der har præget det forgangne halve år. Men denne treenighed bestående af COVID-19, Black Lives Matter og #MeToo understreger med al tydelighed, at behovet for den konstruktive og respektfulde dialog kun er vokset, som tiden er gået.

Alle har haft deres egen personlige vurdering af, hvordan Corona-krisen er blevet håndteret af myndighederne, og hvor stor risikoen i forskellige sammenhænge i virkeligheden er. Særligt på de sociale medier er det blevet tydeliggjort, hvor svært vi har ved at respekter andre opfattelser end vores egen, og dette fænomen har fungeret som gift for den demokratiske samtale. 

Den samme udfordring har gjort sig gældende i vurderingen af, hvorvidt vi som samfund skal tage et opgør med vores fortid eller fortsætte hyldesten af fordums heltefigurer i de tilfælde, hvor de ikke repræsenterer tidssvarende værdier og normer. Eller hvorvidt man skal på skafottet og fyres, hvis man udviste upassende eller decideret krænkende adfærd et vist antal år tilbage i tiden.

Den primære udfordring er imidlertid sjældent de konkrete holdninger, som folk hver især har. Det er derimod den skråsikkerhed, som ofte akkompagnerer de holdninger, der gives udtryk for.

Som Bertrand Russell så elegant formulerede det tilbage i 1933:

”Det, der fundamentalt set er galt med den moderne verden, er, at de dumme er skråsikre, mens de intelligente er fulde af tvivl.”

Skråsikkerheden – den manglende ydmyghed og åbenhed over for, at éns intellektuelle modpart faktisk godt kunne have noget at byde på – er netop vor tids største svaghedstegn.

Det er selvfølgelig af det gode, at man er i god kontakt med sit værdigrundlag og følelsen af, at man kæmper den gode kamp. Men det er aldrig positivt, når man militaristisk afviser alle, der repræsenterer noget andet end det, man selv er fuldkommen overbevist om. I dét øjeblik tilsidesætter vi nemlig vores sunde fornuft og hengiver os i stedet til en kollektivistisk kamp, der har til formål at bekæmpe andre grupperinger, snarere end at overbevise dem om éns idéers rigtighed.

Det kan lyde som en gammel liberalistisk slagsang, men vi er nødt til at ryste denne grupperingstrang af os og i stedet omfavne, at vi alle er individer, og at vi alle bærer en del af ansvaret. Selvfølgelig for vores egen skyld, men først og fremmest for vores omverdens skyld.

Kun ved at tage personligt ansvar og møde andre mennesker som individer – og ikke blot som repræsentanter for en gruppering, vi enten synes godt om eller har det svært med – kan vi på ny lære at lytte og udvide vores forståelse af verden omkring os.

Måske de personer, der ser anderledes på Corona-restriktioner, Black Lives Matter og #MeToo, faktisk kunne lære os noget. Måske de faktisk har en legitim grund til at mene noget helt andet.

Målet bør ikke per definition være, at enhver dialog skal være et forsøg på at overbevise éns modpart om at indtage samme position, som man selv her. Det lykkedes jo i praksis alligevel stort set aldrig. 

Tværtimod bør målet ganske enkelt være, at vi oprigtigt lytter til vores medmennesker for at udvikle vores forståelse for dem og den position, de nu engang har.

Så vores empati bliver større.

Så den demokratiske dialog bliver markant mindre krigerisk og markant mere frugtbar.

Så samfundet på ny kan udvikle sig i en retning, hvor den holdningsmæssige diversitet bliver en styrke.

Oprindeligt publiceret i Avisen Danmark den 20. april. Illustration: Gert Ejton.

Investeringerne i kulturlivet er nødt til at fortsætte efter krisen

Den 19. marts var der godt nyt for det danske kulturliv. Regeringen kunne nemlig offentliggøre detaljerne om en hjælpepakke til kulturområdet på 290 millioner kroner.

50 ud af de 290 millioner er øremærket en række initiativer, der skal bistå den såkaldte genstart af kulturlivet. Disse tæller blandt andet understøttelsen af en sikker genåbning, flere digitale tilbud og flere aktiviteter i det offentlige rum. Desuden er der afsat en halv million til dataindsamling om, hvordan borgernes kulturforbrug har været under krisen.

Hjælpepakken er naturligvis et positivt og nødvendigt tiltag, for det er afgørende, at Corona-krisen bliver fulgt til dørs, og at vi minimerer risikoen for, at fundamentet under kulturlivet fuldkommen smuldrer. Det primære spørgsmål er netop ikke, hvordan kulturlivet holdes i live, mens krisen står på – for det er til syvende og sidst primært et økonomisk spørgsmål.

Derimod bliver det helt store spørgsmål, hvordan vi sikrer et kulturliv, der ikke blot eksisterer, men fortsætter med at være i bevægelse og udvikling, når vi engang kan betragte COVID-19 i det samfundsmæssige bakspejl.

Aktuelt er der et stort forventningspres på kultur- og oplevelsessektoren. Dette pres er foranlediget af forestillingerne om den fest, vi skal have, når vi engang kan boltre os i det offentlige rum igen – i teatrene og biograferne, på spillestederne og festivalerne – sådan som vi kunne før krisen. 

Der er bestemt grund til at tro på, at kulturlivet – såvel som store dele af det øvrige samfund, ikke mindst caféer og restauranter – kommer til at opleve lidt af et boom.

Men vi skal passe på med at tro, at denne fest vil fortsætte i al evighed. At dette bliver den nye normaltilstand – for det vil det under ingen omstændigheder være.

Når den indledende ekstase er ovre, vil der være mange målgrupper, som igen vil blive markant mindre aktive. Samtidig vil det kulturelle landskab i praksis naturligvis også tage sig anderledes ud efter krisen, end det gjorde inden.

Endelig er der grund til at tro, at vores kollektive kulturforbrug under krisen har ændret sig så drastisk, at vi ikke uden videre ryster vores nye vaner af os, selvom vi ikke længere behøver at bibeholde dem af sikkerhedsmæssige årsager.

Alle regner med, at danskernes arbejdsliv også efter krisen kommer til at rumme en helt anden fleksibilitet og øgede muligheder for hjemmearbejde. På samme måde vil kulturvanerne naturligvis også have ændret sig, så vi eksempelvis bliver ved med at foretrække de digitale oplevelser derhjemme frem for at tage en tur i teatret.

Trykprøven for det politiske niveau – på Christiansborg, for regeringen og ude i kommunerne – bliver, om man også efter krisen virkelig mener, at kulturlivet er så vigtigt for Danmark, sådan som man har kunnet høre det i mangt en skåltale i løbet af krisen.

Enten kommer vi til at se politisk handling – og dermed massive investeringer – eller også bliver kulturlivet mødt med en melding om, at ”I fik jo altså så mange hjælpepakker under krisen, så nu må I klare jer selv”.

For at undgå sidstnævnte mulighed er det afgørende, at både kunstnere, kulturaktører og politikere, der ønsker at bakke op om kulturlivet, får formidlet, hvorfor kulturen er så vigtig. At et kulturliv ikke blot er vigtigt i sig selv, men også i allerhøjeste grad også værdiskabende i et bredt samfundsøkonomisk, dannelses- og sundhedsmæssigt perspektiv.

Vores kollektive velbefindende afhænger netop i allerhøjeste grad, af at vi har et stærkt kulturliv, som stimulerer alt fra den kreative sektor til den kritiske sans hos hver enkelt borger.

Mon politikerne har forstået det?

Oprindeligt bragt i Avisen Danmark den 5. april 2021. Illlustration: Gert Ejton.