Det er forbeholdt en eksklusiv elite af aktører at opnå sin største succes efter 40 år. De fleste peaker naturligt nok langt tidligere, og de færreste virksomheder, organisationer og begivenheder eksisterer overhovedet i så lang tid.
Men det var netop i år – fire årtier efter den første afvikling af Grøn Koncert – at den særdeles traditionsrige koncertturné for første gang kunne melde om totalt udsolgt på samtlige otte stop rundt i landet.
Det er i sig selv en historisk begivenhed. Samtidig er det nærmest blevet umuligt at forestille sig en sommer uden den grønne karavanes tur gennem Danmark – og uanset vejr og vind har danskerne altid disse fantastiske musikoplevelser at være fælles om.
Det, der imidlertid i endnu højere grad er værd at hæfte sig ved, er det trekløver, som Tuborg, Muskelsvindfonden og kulturlivet har udgjort siden 1983. Det er nemlig et trekløver, som ikke blot har sikret mindeværdige sommeroplevelser for millioner af mennesker gennem årene, men som også har sat et vigtigt aftryk på forskningsområdet.
Når Grøn kan melde udsolgt over hele linjen, giver det dermed forskningen i muskelsvind et endnu større løft. Ovenpå den gode nyhed kunne direktør for Muskelsvindfonden Henrik Ib Jørgensen med stolthed fortælle om, at man nu kan ”sætte det lange lys på”.
Det er af særligt stor vigtighed nu, hvor man inden for feltet står midt i det, som Jørgensen kalder ”en behandlingsrevolution med nye og banebrydende medicinske behandlinger til mennesker med muskelsvind”.
I praksis er der derfor en lige linje at trække fra de glade koncertgæster, der i år har sunget, danset og festet løs til navne som Aqua, Mø og L.O.C., og de personer med muskelsvind, som får udsigt til en højere livskvalitet. Samtidig vil en del af årets overskud gå til et nyt forskningsprogram med fokus på talent- og kompetenceudvikling inden for det faglige miljø.
Grøn sætter således et aftryk, som går langt udover selve koncertturnéen. Ikke desto mindre er den særlige ånd, som det humanitære formål skaber, i høj grad til stede under koncerterne, hvor det ikke blot handler om at købe en fadøl og høre noget god musik.
Det handler i høj grad også om at være del af den vigtige fortælling, som er blevet fortalt igennem 40 imponerende år. Selvfølgelig for det publikum, der aktivt deltager – men også for alle de borgere, der føler sig som en del af Grøn, selv når de ikke er fysisk til stede rundt omkring på pladserne. Derudover også for alle de frivillige, som undervejs på turnéen får tingene til at ske og gå op i den famøse højere enhed.
Succesen med Grøn har også banet vejen for Cirkus Summarum, som Muskelsvindfonden tilsvarende står bag. Hertil kommer den afledte juleforestilling Cirkus Jul – foruden Cirkusskolen, som med fokus på handicapvenlige cirkuslege opererer ud fra visionen om, at ”alle børn skal inkluderes i legen”. Dermed har Muskelsvindfonden overordentligt mange forbilledlige initiativer, begivenheder og resultater på samvittigheden.
Samtidig har organisationen sammen med Tuborg og 40 års pop-, rock- og hiphopstjerner bevist, hvilket potentiale kulturen rummer – og i dette tilfælde musikken.
For når kulturen indgår i de rette partnerskaber, der ligger uden for den kulturelle komfortzone, så opstår der en gennemslagskraft, som er så meget større end den, som de kulturelle oplevelser i sig selv kan skabe.
Grøn har dermed været med til at bane vejen for partnerskaber, der går på tværs af erhvervslivet, kulturen og NGO-verdenen. Heldigvis har vi gennem de sidste fire årtier set mange projekter, der har ladet sig inspirere af denne tankegang.
Der er imidlertid grund til at håbe, at vi fremover vil se mange flere af sådanne krydsbefrugtninger. Samfundet har nemlig et støt stigende behov for visionære samarbejder, som kan hjælpe med at løse en bred vifte af udfordringer – ikke mindst inden for social- og sundhedsområderne.
Den primære erkendelse, som Grøn har frembragt, er netop at forskellige aktører tilsammen kan skabe noget, der er meget større og slagkraftigt end det, de kan skabe på egen hånd.
Oprindeligt publiceret i Avisen Danmark den 21. august 2023. Illustration: Gert Ejton.